Friday, November 30, 2012

Arquetips i gènere de la Ventafocs




La Ventafocs, és una noia que va perdre la seva mare. Llavors, el seu pare es va tornar a casar amb una dona que tenia dues filles; totes elles dolentes. Un dia, es va morir el pare de la Ventafocs, i aquesta es va tenir que quedar amb la seva madrastra i les seves germanastres. Aquestes estaven constantment burlant-se de la pobre Ventafocs i ordenant-li que fes totes les feines de casa. Un dia, el príncep del regne va convocar a totes les noies a un ball, en el seu palau, perquè es volia casar amb una d’elles. La Ventafocs tenia moltes ganes d’anar-hi, però la seva madrastra no s’ho va posar fàcil. Quan la madrastra i les seves filles es van anar al ball, a la Ventafocs se li va aparèixer una fada padrina, la qual va vestir a la Ventafocs amb un preciós vestit i unes sabates molt boniques perquè fos al ball, però li va dir que a les dotze tindria que estar en casa perquè a aquesta hora tornaria a estar vestida amb la mateixa roba que porta a casa. La Ventafocs, va anar al palau, va ballar amb el príncep, i quan estava a punt de ser les dotze, va sortir corrents i va perdre una sabata. El príncep que es va enamorar d’aquesta, va anar provant a totes les dames del poble la sabata que va perdre. Quan se la va provar la Ventafocs, el príncep va veure que aquesta era la seva estimada i li va dir que es cases amb ell.
La Ventafocs és quasi be l’única protagonista del conte, una noia jove i maltractada psicològicament per la seva madrastra i les seves filles. Aquesta representa l’explotació infantil que avui en dia encara hi ha en alguns països.
En el conte, també apareixen més personatges, com ara, la madrastra i les seves filles, que exploten a la pobre Ventafocs; el príncep, l’home que salva a la Ventafocs d’aquesta maleïdes persones; i la fada padrina, que ajuda en tot moment a la protagonista i aconsegueix que el príncep s’enamori d’ella.
A la història apareixen dos tipus de persona: la Ventafocs, una noia molt bona que obeeix sempre les ordres de la seva madrastra i de les seves germanastres; i després tenim la madrastra i les seves filles, que són molt dolentes, que només miren per elles i li fan la vida impossible a la Ventafocs. També apareix un heroi, en aquest cas és el príncep ja que salva a la Ventafocs d’aquestes tres bruixes.
La fada padrina, que surt en el conte, seria l’objecte de poder, ja que ajuda a la Ventafocs, donant-li un vestit i una carrossa per a que vagi al ball. Un moment especial d’aquesta història, seria aquest que acabo de comentar ara, i un altre, seria quan el príncep troba a la seva estimada a través de la sabata que Ventafocs havia perdut en el ball i es casen.
En aquesta història tots segueixen els rols que el públic espera, la Ventafocs es comporta com una noia educada i el príncep com un noi educat. Pot ser, les persones que no segueixen un rol adequat i es comporten com nenes egoistes i egocèntriques són les germanastres i la madrastra.
Crec que l’argument, les il·lustracions i els diàlegs potencien que la dona té que ser l’encarregada de fer les feines de la casa, ja que la Ventafocs sempre està netejant i fent les coses que li ordenen les malvades amb les que conviu. 

Mónica Vizcaíno Casado     1ºD

1 comment:

  1. esta be el teu comentari de text, no em sembla malament identificar la fada com a objecte de poder, la sabata tambe te un fort contingut simbolic i ho has dir, has identificat el princep com a heroi i ha faltat identificar la Ventafoc com a arquetip de dona jove bona o heroina.

    ReplyDelete