Saturday, September 22, 2012

Historia de Vida - docent i emprenedor



Historia de Vida

Mi hi-jo... Va llegir poc a poc i per primera vegada en sa vida una de les alumnes de vora seixanta anys; llavors aixecà la mirada, paí aquelles paraules i, amb llàgrimes als ulls, em mira i ho repeteix, ¡mi hijo! portant-se les mans al pit com si, entenent la màgia del llenguage, el pogués alletar novament o, si mes no, escriure i llegir les seves cartes sense intermediaris. En senyal d'agraiment, aquelles nenes grans sovint em convidaven a café i pastes les tardes del curs 82-83 a l'Escola d'adults de Sant Joan d'Espi, la meva primera assignació.
Van seguir d'altres d'EGB al Pegasso III de Sant Andreu, Pau Vila de Terrassa... de BUP i COU al Mediterrània del Masnou, etc... (amb el parèntesi de la mili) fins que vaig marxar a Estats Units on hi vaig treballar com a profe de castellà a Berlitz Language School a California i la New York University. De tornada cap a finals del 91 de seguida em van donar un interinatge a l'Institut de FP de Palafrugell que vaig haver de deixar per una feina a IBM, un contracte de tres anys, al que va seguir una curta assignació a CENTRISA i la possibilitat de continuar com a traductor si no hagués estat una tasca tan dura per la vista.

Al 96, em van assignar nous interinatges a secundària  -Jonqueres de Sabadell, Sant Quirze, Capellades- i a formació d'adults d'EOI i cicles. Recordo aquell nano fill de prostituta de qui tothom mal-parlava i no vaig arribar a conèixer fins a final de curs, l'entrevista de tutoria per tractar d'una noia que no es pren els estudis seriosament i la mare, que es dedica a fer netejes, tem que la filla no se'n sortirà, comença a plorar i li encomana a la nena; recordo el noi, delegat i repetidor de quart d'ESO a qui vaig preguntar pel seu canvi positiu d'actitud: be, m'he passat tot l'estiu carregant caixes en un magatzem! va respondre; recordo també la nena que als dotze o tretze anys es va asabentar que era adoptada... També recordo festes d'escuma, nits memorables de sopar i discoteca amb els meus alumnes adults, concerts en viu a l'aula... tal com vaig dir a classe:

Fer de profe pot ser la millor i la pitjor feina del món,

...la satisfacció de contactar amb una classe és només comparable al director de cors i orquestra després de dirigir Carmina Burana amb èxit; i la frustació de veure's traït per alumnes o companys semblant a la derrota de polítics o boxejadors.


M'encanta estar a cicles, alguns moduls mes que d'altres, pero la temàtica en general dels cicles que imparteixo la trobo fascinant.

En aquest sentit, participo en conferències regularment com a ponent, he presentat projectes sobre antropologia lingüística, paritat de gènere i dinàmiques de grup entre d'altres;
vaig obtenir una beca per estudiar Intel.ligències Multiples a la Universitat de Kent orgranitzat per Pilgrims l'estiu de 2011,
vaig completar un curs internacional de recerca qualitativa l'estiu anterior a l'UAB,
 i he publicat algun material, un article a Canada i un llibre a Alemanya sobre els mateixos temes anteriors,

he fet de voluntari al Taller de Llibre de Terrassa amb disminuits psiquics i col.lectius en perill d'exclusio social, 

Com a formador, em considero un coordinador, un dinamitzador a l'aula on tracto d'aprendre dels meus alumnes. M'agrada arriscar i emprendre. Si surt be, genial i si no, es igual.

No comments:

Post a Comment